Mental träning är lika viktig som fysisk träning

Om du tror att du enbart måste stå på planen och på gymmet för att bli en bra fotbollsspelare, då tror du fel. Det ligger hård mental träning bakom varje framgång och det ena klarar sig inte utan det andra.

Det är lätt att glömma bort den otroliga mängden mental träning som ligger bakom framgången på fotbollsplanen. Alla människor stöter på svackor och det krävs hårt jobb för att vi ska ta oss igenom dem. Vi är väl medvetna om att stress är ett stort hinder för att vi ska utvecklas och bli bättre, men med några lätta knep, och en bestämdhet, behöver vägen inte vara svår. En stor fördel är att man snabbt märker resultat, både under träning och i vardagen. Det är även viktigt att påpeka att man inte ska träna hela tiden. Det är lika viktigt att slappna av. Intresset för fotboll behöver inte enbart utövas på planen. Man kan även följa de olika ligorna från soffan eller sängen. På sidor som bet365 kan man ständigt hålla sig uppdaterad med både nyheter och bettingtips.

Med vad innebär mental träning och vad hjälper det till med?

Mental träning

Det är inte bara fysisk träning som gör dig till en bättre idrottsman. Bilden kommer härifrån.

Visualisering och positiva tankar
Har du hört talas om mindfulness? Om inte, är det något du rekommenderas att kolla upp. Mindfulness går kort sagt ut på att du ska slappna av i ditt inre. Släpp vardagen, släpp träningen, släpp alla tankar på vad du ska göra nästa vecka, om en månad och om ett år. Ta ett par minuter och koncentrera dig på vad du gör exakt i den stunden. Det låter kanske i mångas öron jättelätt och lite flummigt – men testar man ger det 100 % resultat.

Varför ska man utöva mindfulness då?
För att det kommer göra det lättare för dig att fokusera på ditt mål (visualisering) och göra det lättare för dig att skingra negativa tankar ”(jag kan inte” – eller – ”det går aldrig”). När man arbetar efter ett mål är det viktigt att man hela tiden är fokuserad på målet, men man måste samtidigt kunna stanna upp och se vad man har åstadkommit. Belöna dig och ge dig credit för att du har kommit en bit på vägen och hämta sedan ny kraft för att ta dig in i mål.

Idrottspsykologen blir allt viktigare
Nästan varje idrottsstabb arbetar idag med en idrottspsykolog. Det är antingen en person som är anställd på heltid för just ett lag eller en konsult som man hyr in och jobbar med x-antal gånger i månaden. Ett jättebra exempel hur mental träning kan leda till framgång är Sveriges herrlandslags vinst i U21-EM 2015. Tränaren Håkan Ericsson har flera gånger berättat att det bland annat var idrottspsykologen Lars-Eric Uneståhl hårda arbete som gjorde att laget lyckades ta sig till segern.

Genom att arbeta med stresshantering, laganda, personlig utveckling och avslappning kan man lättare sträva mot sitt mål. Den fysiska träningen blir bättre och du lär dig att på ett bättre sätt att hantera motgångar samt att minimera dem.