Intervju och föreläsning med Tauidentraining

Taudientraining

Inför en föreläsning den 18-19 februari på Örenäs Slott, Hotell & Konferens, som jag är föreläsare och instruktör på, gjorde Tauidentraining en intervju med mig som jag publicerar nedan:

Vad är träning och hälsa för dig?
”Träning och hälsa för mig är sådant en människa gör för att må bra och för att få en bättre livskvalité. Och för mig är träning och hälsa en del av livet hela livet, inte något man har ett slutdatum för!”

Kan du dela med dig av dina bästa träningstips?

”Mina bästa träningstips utan inbördes rangordning är; Välj en träningsform som du tycker om, var konsekvent vecka efter vecka och var envis för att nå dina mål.”

Har du någon myt kopplad till träning eller kost som du vill avfärda?
”En myt som jag ibland får höra är att man inte ska äta efter en vis tidpunkt, t.ex efter kl 18. Om du tränar mellan 18-19 är det självklart så att man måste tillföra kroppen energi efteråt, oavsett om klockan är 18, 20 eller 22!”

Hur gör man för att hålla sitt träningsnyårslöfte?
”Man börjar först och främst med att sätta ett rimligt mål. Har jag varit inaktiv en längre tid är det orimligt att sätta upp ett mål att träna 5 ggr/vecka. En annan viktig del är att redan från början på att vara inställd på att det stundtals kommer kännas tufft och jobbigt.”

Christopher är före detta elitfotbollsspelare. Vid 17 års ålder var han juniorlandslagsman. 20 år gammal gjorde han allsvensk debut och vid 21 års ålder lade han av. Under sin föreläsning ”Skadefri träning” kommer Christopher att genom sin kunskap som personlig tränare och sjukgymnast att inspirera kring hur du kan förbli skadefri. Vilka övningar som bör utföras, hur de ska utföras samt vad du ska undvika att göra. Något som han också arbetar med på Filborna Arena där han är PT.